lördag 14 februari 2015

Shakercard - tutorial

Idag tänker jag visa en variant på shakercard. Det är mycket enklare än man kan tro faktiskt. Å kul är det också att göra dem :o)
 
Börja att stansa ut en figur som du vill ska vara ditt motiv. Använd dig av en stor punch eller någon slags die  och stansa ut i cardstock. Jag har använt mig av en av mina favorit spellbinder-dies.
 
Se till att det blir ett ”hål” i den så det blir en ram – se bild. Stansa ut samma figur i OH-film (men utan hål).
 
 
 Stansa även ut samma die (utan hål) i ett mönstrat papper (detta kommer att bli bakgrunden på din dekoration).
 
Dra en sträng med flytande lim runt kanten på ”ramen” och fäst fast den utstansade OH-filmen.
 
Jag använder mig av det bästa limmet som finns, nämligen Tombows flaska med lim som är vit och har en grön kork.
 
 
Fäst dubbelhäftande 3D-tejp (”kuddar”) runt kanten på ramen (se till så det inte syns genom OH-filmen). Tänk på att det inte får finnas några "glipor" mellan ev. skarvar. Vill du ha högre distans/höjd så kan du sätta ytterligare ett varv med tejp så den blir dubbelt så hög.
 
 
Lägg ex pärlor och utstansade små hjärtan ovanpå OH-filmen (inuti ramen) och dra bort skyddsplasten från tejpen. Det funkar även med grus, sand, paljetter eller andra dekorationer som är små.
 
Fäst det utstansade mönstrade pappret ovanpå. Tänk på att sätta pappret rätt väg ;o) Så här ser min baksida ut:
 
 
Vänd på allt – så här blir dekorationen som kan användas på ditt kort.
 
 
Nu är det bara att dekorera ditt kort. Så här blev mitt minimalt dekorerade kort.
 


Lycka till att göra ditt eget shakercard!
 
Visst är det fina papper jag använt mig av? Det är papper från Maja Designs kollektion Nyhavn - såååå fina!
Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar