fredag 26 december 2014

Fold over box - tutorial

Hallå på er!
Jag kom på att jag har inte visat er hur man kan göra en fin ask att fylla och ge bort. Tänkte att jag skulle ha visat det innan jul men glömde helt bort det. Sorry! Men som tur är så passar den lika bra när som helst under året, exempelvis nu till nyår - vilken tur!



Börja att skära till följande:
2 st cardstock (askens ytterdel) – 6 x 8” (15,2 x 20,3 cm)
1 st cardstock (asken) – 8 x 8” (20,3 x 20,3 cm)
2 st band – 35 cm vardera
4 st mönstrade papper (lockets ovan- och insida) – 5 ¾ x 5 ¾” (14,6 x 14,6 cm)
2 st mönstrade papper (lockets baksida) – 5 ¾ x 1 ¾” (14,6 x 4,5 cm)
1 st mönstrade papper (askens insida) – 3 ¾ x 3 ¾” (9,5 x 9,5 cm)
8 st mönstrade papper (askens insida) – 3 ¾ x 1 ¾” (9,5 x 4,5 cm)

 Biga de båda cardstock till askens under- och översida vid 6” (15,2 cm) utefter sidorna. Vik i bigningarna.



Sätt samman de båda cardstockbitarna med varandra med dubbelhäftande tejp.


 Fäst band centrerat på de båda kortsidorna till askens ytterdel.


Chalka samtliga kanter.


Fäst mönstrade papper på lockets alla delar, både baksidan och framsidan. Tänk på hur du fäster dessa papper så mönstret blir där du vill ha det när asken viks samman. 



 Biga askens cardstock vid 2” (ca 5 cm) utefter alla sidor.


 Klipp ett jack i varje hörn enligt bild.



Vik i alla bigningar och vik in hörnen samt limma ihop alla delar.
 

Chalka samtliga kanter på asken. Fäst mönstrade papper på askens alla sidor, både ut- och insida. Fäst asken centrerat på botten av insidan.



Dekorera till sist askens ovansida samt bredvid asken. 



 
Visst blir det en fin ask?! Fyll den med goda praliner (som lagts i en cellofanpåse) och ge bort när du blir bortbjuden nästa gång! Uppskattas!
 
Ett litet tips till slut: jag sparar alla tutorials/instruktioner i en pärm tillsammans med en mall som jag gjort av papper jag inte är så vidare rädd om. Jättesmidigt att testa en ny vikning först innan man tillverkar av det där finaste pappret man har. Smidigt också att kunna gå tillbaka och se hur man gjorde om man kör fast när man ska göra den igen vid ett senare tillfälle.

Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar