fredag 4 december 2015

Smällkaramell - tutorial

Hej på er!
Så här i adventstider så pysslas det för fullt inför julfirandet. Vill du ge bort goda praliner, hemgjord kola eller varför inte en underbar parfym?

Då passar kanske den här smällkaramellen som jag visade igårkväll på Scraphusets "JULMYS"?


Ta ett fullstort cardstock (12x12") där ena sidan bigs och viks vid 6,5 cm, 13 cm, 19,5 cm samt vid 26 cm. Det är viktigt att du är noggrann med måtten och bigningarna.



Vik ihop pappret så den första vikningen ligger uppåt (den femte och minsta delen ligger underst). Markera på pappret enligt måtten på bilden nedan och klipp därefter ut de två trianglarna som märkts upp.

(Jag markerar bara med en liten prick vid 1,5 cm samt vid 4,5 cm och vid 7,5 cm längst ut vid ytterkanterna. Därefter markerar jag med en liten prick 2,5 cm in från 4,5 cm markeringen. Drar en linje mellan de olika små prickarna och klipper till sist bort markeringen, strax utanför de ritade linjerna.)

Gör likadant på andra sidan.
 

Veckla ut smällkaramellen och chalka i alla bigningar, kanter och hål.
 

Nu är det dags att dekorera smällkaramellens alla fyra sidor (ej den minsta delen).

Jag skar ut 4 st cardstock med måtten 6,1 x 15,2 cm samt 4 st mönstrade papper med måtten 5,8 x 14,9 cm.

Ovansidans dekoration hamnar på den del av smällkaramellen som visas på nästa bild. Fäst till slut dubbelhäftande tejp på den minsta sidans ovansida och fäst samman.




Jag använde mig av papper från Maja Designs kollektion "Home for the Holidays" till min smällkaramell. Julstämpeln kommer från Vilda Stamps och är sååå fin! Älskar även blomman som är en die från Sizzix "Tattered Poinsettia".

Hoppas jag inspirerat dig att göra din egen!


Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar