söndag 16 november 2014

Kort + kuvert (10 x 15 cm) - tutorial

Hallå på er!
Idag tänker jag visa er en steg-för-steg instruktion (tutorial) hur jag gör ett kuvert som passar 10 x 15 cm kort.
 
Jag har använt mig av papper från Maja Design (även fast det är ett "sommarpapper" så tycker jag att den blå färgen passar perfekt till vintriga och juliga kort, eller hur?)
 
Ramarna är utstansade ur ett mönstrat papper från Pion Design. Älskar när man kan kombinera tillverkare utan att det gör något.
 
Börja med att skriva ut mallen (mallen ska vara 20,5 x 20,5 cm) och klipp sedan ut den.
 
 Klipp bort de fyra trekanterna.
 
Lägg mallen på ett mönstrat papper och rita av den. Använder du ett dubbelsidigt mönstrat papper så tänk på hur mönstret kommer att se ut när du för över det från mallen. Klipp ut.
Biga utefter de streckade linjerna. Runda med en hörnrundare i hörnet i nederkanten samt stansa hörnet samt de två kanterna på kuvertens lock men en punch-around-the-page punch.
 (Jag sparar snöflingorna för de använder jag senare.)
Chalka runt alla kanter och bigningar.
Limma en, eller flera, tunna strängar med flytande lim utefter de nedre kanterna på de högra och vänstra invikningarna.
Så här ser kuvertet ut på baksidan när det är stängt - visst är det fint!?
 
Stansa ut en med en die ur ett mönstrat papper eller cardstock som du chalkar runtomkring och fäster på kuvertets framsida. Detta blir skrivrutan att skriva mottagarens adress i. Dekorera ev lite runt adressrutan.
 
 
Gör gärna ett kort som matchar kuvertet – det är alltid läckert. Chalka runt kanterna på kortstommen och kortet.
 
Montera det mönstrade pappret ovanpå kortstommen. Stansa ut en större die ur samma spellbinder kollektion som du använde på kuvertet. Chalka runt kanterna och montera fast på det mönstrade pappret. Dekorera gärna på samma sätt som utanpå kuvertet.
 
 
Visst blev det fint? Fort går det också när man väl har mallen utskriven och utklippt. Nu är det bara att sätta i gång med julkortstillverkning på löpande band!
 
Lycka till!
 
Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar