måndag 9 november 2015

Ask - tutorial

För ett tag sedan fyllde vår egen Anette (ägare av Scraphuset) 50 år! 

Anette åkte utomlands med familjen på bemärkelsedagen men uppvaktad skulle hon bli ändå tyckte jag :o)

Av Usha köpte jag en superfin blå ängel med ljust hår - Anette älskar blått och så har hon ljust hår så det passade ju bra, eller hur?!

En fin ask skulle passa utmärkt till ängeln att ligga i men jag hade ingen hemma. Själv är bästa dräng så jag gjorde en egen med härliga papper från Maja Designs kollektion "Nyhavn" - även asken skulle ju vara blå tyckte jag!


Till min ask använde jag ett cardstock i måtten 17 x 20 cm till askens botten. Jag började att biga askens botten vid 3 cm in från samtliga ytterkanter. Därefter klippte jag bort en liten bit i varje hörn så det blir en liten ”flärp” se bild nedan. 



Limma ihop flärparna så det blir en ask.


Sedan använde jag mig av ett tjockt mönstrat papper från Maja Design som var 14 x 30,4 cm till askens ”lock”.

Biga det mönstrade pappret vid 3,1 cm samt vid 14,3 cm och 17, 5 cm och 28,7 cm. Chalka i samtliga bigningar på det mönstrade pappret. 


Vänd på det mönstrade pappret och limma med flytande lim på den smalaste yttre delen. Vik ihop och fäst samman pappret så det bildas ett ”lock” som man kan styra in asken i.


Nu är det bara det roliga kvar, nämligen att dekorera asken!


 Jag använde mig av blommor, siffror och lite bling från Prima Marketing (där det står Happy fast det syns så dåligt här). 



Dessa fina änglar säljs till förmån för Panzisjukhuset via Denisängelprojektet där 100% av alla intäkter går oavkortat till just Panzisjukhuset i Kongo.

Vill du läsa mer om det så kan du göra det i deras blogg eller på deras Facebook-sida.

Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

1 kommentar: