fredag 10 maj 2013

Kort med två fickor (tutorial)

Hallå på er!
Idag tänker jag visa er hur man gör ett jättefint kort där man utgår från en cirkel som är 10", dvs 25,4 cm, i diameter.
 
 
Själva kortet ser avancerat och svårt ut att göra men det är det inte när man väl vet hur man gör.
Jag har försökt fota allt så här kommer en steg-för-steg tutorial (instruktion) över kortet - varsågoda :o)
 
Börja med att skära ut en cirkel i 10” diameter, ca 25,5 cm, ur ett dubbelsidigt mönstrat papper.
(Det är viktigt att man använder ett papper där motivet kan användas upp och ner.)
 
Markera mitten av cirkeln på den del av pappret som du vill ska vara längst bak och längst fram, i mitt fall ville jag ha noterna längst bak och längst fram.
 
Vik därefter in både den högra och den vänstra delen av cirkeln mot mittmarkeringen, så cirkeln får dessa markeringar.
 
Vik in de yttre delarna mot mitten.
 
 
Vik därefter upp botten av cirkeln mot toppen, vik vid ca 10 cm från botten. Så bakstycket är längre än framstycket (se nedan).
 
 
Veckla ut pappret och klipp i de två yttre vecken in mot vikningarna, enligt bilden nedan.
 
Om du vill chalka (smutsa kanterna med stämpeldyna så det ser antikt och använt ut) ditt kort är det dags att göra det nu. Chalka i alla veck och runtom. Vill du även ha spets på ditt kort sätter du dit det nu också. Se två bilder ner.
 
 
Limma därefter fast med en smal sträng flytande lim längst ner på de övre yttre vingarna och vik in. Låt fastna ordentligt.
 
Limma fast den främre delen genom att limma en smal sträng flytande lim utefter insidan av de båda lodräta bigningarna (just innanför där min vänstra tumme är, gör likadant på motsatta sida).
 
 
Vik upp den främre delen och låt torka ordentligt.
 
 
Limma fast de yttre vingarna genom att lägga en smal sträng flytande lim längst ner på dem. Tryck fast och låt torka ordentligt.
 
 
Kanten längst ner kan man dekorera med en smal remsa som stansats ut med en fin dekorativ kantstans.
Dekorera sedan kortet efter eget tycke och smak.

Nu har du ett kort med två fickor som du kan stoppa ner en fin hälsning och en tjusigt motiv.
Jag stansade ut en cirkel med en spellbinder die i min Big Shot och bakom den satte jag fast en ram som också är utstansad med en spellbinder die.
 
Jag kommer senare att dekorera min oval innan jag ger bort kortet.
 
 
Jag har använt mig av följande produkter från Scraphuset:
 
Tack för att du kikade in och tittade :o))
DT-Helena

1 kommentar:

  1. Tack för tutorial på en fin kortvikning...måste testas ;)

    SvaraRadera